120 let s trofejemi vozů ŠKODA ze světových rallye

Těch úspěchů, cen, diplomů, trofejí, plaket a vavřínů by bylo samozřejmě mnohem víc. Připomeňte si ale aspoň některé zajímavé příběhy, které zažili jezdci s vozy značky L&K a ŠKODA při motoristických soutěžích na několika kontinentech. Dnes tyto ceny zdobí sídlo současných pokračovatelů ze ŠKODA Motorsport, nebo patří k pokladům obsáhlých sbírek mladoboleslavského ŠKODA Muzea. 1909: „Cena průmyslu“ prince Ericha z Thurnu a Taxisu Rychlým a mimořádně spolehlivým automobilům LAURIN & KLEMENT se dařilo nejen v dálkových jízdách spolehlivosti a vytrvalosti, předobrazu současných rallye, ale i tehdy populárních závodech do vrchu. Působivou sérii jejich vítězství dekorovala „Cena průmyslu“, vypsaná v roce 1909 princem Erichem z Thurnu a Taxisu. Měla připadnout automobilce, která v sezonách 1909, 1910 a 1911 získá největší počet cen na sportovních podnicích, které si sama zvolí ze seznamu Rakouského automobilového klubu. Suverénní tažení značky L&K konkurenci natolik znechutilo, že se v roce 1912 členové Svazu rakouských automobilek rozhodli bojkotovat všechny sportovní podniky pořádané na území monarchie – s výjimkou Alpské jízdy… DSC9620 1914: Alpská jízda K nejnáročnějším automobilovým soutěžím doby před první světovou válkou patřila Alpská jízda se startem ve Vídni a tratí vedoucí desítkami průsmyků evropských velehor. Masivní trofej „Velká alpská putovní cena“ pochází z léta 1914. Pořádající rakouský autoklub nechal původně vytvořit nádherné umělecké dílo, u něhož se jen hodnota použitého materiálu pohybovala kolem 10 000 korun, tehdy ekvivalentu ceny automobilu vyšší třídy. Trofej měl obdržet jezdec, který v ročnících 1912, 1913 a 1914 udržel čisté konto trestných bodů. Jenže takových závodníků bylo hned pět. Autoklub je tedy podělil pěti věrnými odlitky originálu trofeje. Výjimečné postavení značky LAURIN & KLEMENT spočívalo ne ve třech, ale hned pěti vítězstvích v řadě (1910–1914), což žádná jiná automobilka nedokázala. DSC9607 1964: Shell 4000 Rally Modelová řada ŠKODA OCTAVIA patřila počátkem 60. let minulého století k nejlepším rallyeovým automobilům své objemové třídy. Kromě hattricku na Rallye Monte Carlo (1961, 1962 a 1963) a vítězství v dalších podnicích na evropské půdě opakovaně zazářila také v zámoří – včetně extrémně náročné soutěže Shell 4000 Rally, vedoucí napříč Kanadou – z Montréalu do Vancouveru. Její název prozrazoval délku trati, 4 000 mil čili asi 6 437 km. Mimochodem k povinné výbavě posádek patřily galoše pro brodění v bažinách a signální pistole k přivolání pomoci. V roce 1962 zdolala ŠKODA OCTAVIA Super nekonečné poloterénní úseky jako jediný evropský vůz. Zobrazená trofej z dalšího ročníku, pořádaného 18. až 24. dubna 1964, připomíná 1., 2. a 4. místo ve třídě, dosažené týmem s ještě o něco výkonnějšími vozy OCTAVIA TS 1200. ŠKODA se navíc stala druhou nejúspěšnější značkou soutěže. 3 1971: Rallye Wiesbaden Originální trofej pochází z německé Rallye Wiesbaden, která v roce 1971 slavila padesát let od svého založení. Mladoboleslavské sedany ŠKODA Š 110 L Rallye s motorem u poháněných zadních kol doslova ovládly svoji kategorii, obsadily v ní totiž 1., 2., 3. a 6. místo! Neméně zajímavý je příběh samotné – původem západoněmecké – rallye, jejíž trať v letech 1968–1973 vedla po území tehdejší Československé socialistické republiky. Na pořádání se aktivně podílel pražský a později klatovský autoklub. Nástup normalizace v ČSSR však nepřál spolupráci s partnery z kapitalistických zemí. Pokus nahradit světu se uzavírající ČSSR přesunutím části závodu do Francie organizátorům nevyšel, rallye skomírala a její slávu se již nikdy nepodařilo obnovit. 4 1977: Rallye ŠKODA Zástupkyně série bezpočtu trofejí dokumentujících triumfální tažení kupé ŠKODA 130 RS, jedné z nejúspěšnějších třináctistovek 70. let, po rallyeových a okruhových kolbištích té doby. Soutěžní verze slavného modelu Š 130 RS, pro koncepci s motorem vzadu i sportovní naturel přezdívaného „Porsche Východu“, debutovala v červenci 1976 na trati mezinárodní soutěže Rallye ŠKODA. Tovární posádka Václav Blahna – Lubislav Hlávka tehdy pro značku zajistila absolutní vítězství, mimochodem v poli poražených zůstalo 181 posádek z 11 zemí. Naše trofej z ročníku 1977 připomíná druhé z pěti vítězství vozu ŠKODA 130 RS v řadě, tentokrát za její volant usedl Nor John Haugland. 5 1994: Rallye Monte Carlo V roce 1987 debutovala zcela nová ŠKODA FAVORIT s motorem napříč u předních poháněných kol. Mladá tovární posádka Pavel Sibera – Petr Gross vyhrála se soutěžní modifikací FAVORIT 136 L/A na Rallye Monte Carlo třídu do 1 300 cm3 dokonce čtyřikrát v řadě (1991–1994). Vývoj soutěžních automobilů s technologií 4 × 4 tehdy příliš prohloubil propast mezi „čtyřkolkami“ a vozy s pohonem jedné nápravy. Federace FIA proto vypsala novou soutěž pro vozy 4 × 2 s atmosféricky plněným motorem do 2 000 cm3. Skvělá příležitost pro FAVORIT 136 L! V tvrdé konkurenci dvoulitrů vybojovaly v sezoně 1994 posádky Pavel Sibera – Petr Gross a Emil Triner – Jiří Klíma pro značku ŠKODA zobrazený pohár FIA za celkové vítězství v kategorii F2. 6 2010: Intercontinental Rally Challenge Champion Manufacturer Tato trofej z roku 2010 připomíná vítězství značky ŠKODA ve své době významném seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC). Z továrních týmů pilot Juho Hänninen se spolujezdcem Mikko Markkulou s vozem ŠKODA FABIA S2000 vyhráli v hodnocení jezdců, druhé místo obsadil Jan Kopecký s Petrem Starým. Zástupci továrního týmu ŠKODA Motorsport tak mohli slavnostně převzít zobrazený pohár pro vítěze značek. Mimochodem vozy týmu ŠKODA Motorsport se zúčastnily 11 závodů a vyhrály sedm z nich. 7 2013: FIA European Rally Championship for Driver Cennou trofej na snímku Jan Kopecký převzal na závěr vydařené sezony 2013, konkrétně 7. prosince během slavnostního ceremoniálu pořádaného Mezinárodní automobilovou federací FIA v Paříži. Tovární posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler opět s vozem ŠKODA FABIA S2000 vyhrála evropský šampionát (European Rally Championship, tedy ERC). ŠKODA tehdy získala také pohár pro vítěze hodnocení značek i jezdců Asijsko-pacifického šampionátu (APRC). Další mezinárodní mistrovské poháry předané onoho prosincového večera v Paříži náležely jezdcům a spolujezdcům v kokpitech automobilů ŠKODA, triumfujícím nejen ve zmíněných sériích ERC a APRC, ale také v jihoamerickém šampionátu CODASUR. 8 2016: FIA World Rally Championship, WRC2 for Teams Tažení vozů ŠKODA na tratích podniků zařazených v roce 2016 do seriálu Mistrovství světa v rallye (WRC2) dokládá hned několik trofejí. Již 20. listopadu se „létající Finové“ Esapekka Lappi a Janne Ferm s vozem ŠKODA FABIA R5 stali mistry světa, když vítězstvím na Australské rallye poprvé zajistili české značce titul pro jezdce a spolujezdce ve FIA MS v rallye kategorii WRC2. Ze sedmi svých startů v podnicích WRC2 čtyřikrát vyhráli. Vozy ŠKODA FABIA R5 zvítězily v roce 2016 v 10 ze 13 podniků WRC2. Krásný pohár určený pro tým, jehož posádky nasbíraly nejvíce bodů, převzali zástupci ŠKODA AUTO dva týdny po rozhodující Australské rallye, na slavnostním vyhlášení FIA mistrů světa ve Vídni. 9 2018: FIA Asia-Pacific Rally Cup for Manufacturers Okřídlený šíp vděčí za řadu svých trofejí nejen továrnímu týmu ŠKODA Motorsport, ale i soukromým jezdcům. V rámci zákaznického programu totiž v uplynulých letech našlo majitele již několik set kusů závodních a soutěžních speciálů ŠKODA. Soukromý tým Cusco byl prvním, který dovezl vůz ŠKODA FABIA R5 do Japonska – a záhy s ním docílil výrazných úspěchů. Vítězství v Čínské rallye v říjnu 2018 znamenalo, že jezdec Yuya Sumiyama se svým navigátorem Takahirem Yasuiem s vozem ŠKODA FABIA R5 vyhráli všech pět kol FIA Asijsko-pacifického mistrovství (APRC) a získali tak nejen dominantní celkové prvenství, ale také maximální počet dostupných bodů. Pohár na fotografii připomíná vítězství značky ŠKODA v hodnocení výrobců FIA Asijsko-pacifického mistrovství 2018. 10 2019: FIA World Rally Championship, WRC2 Pro for Manufacturers Do sezony 2019 vyjela automobilka ŠKODA AUTO s novým vozem FABIA R5 evo – a hned dokázala posbírat všechny tituly mistrovství světa FIA World Rally Championship v kategorii WRC2 Pro určené továrním týmům, jak v hodnocení jezdců tak výrobců. V prvním případě zajistila titul dvojice Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen, přičemž Rovanperä se stal vůbec nejmladším vítězem šampionátu. V kategorii WRC2 pak bodovala zákaznická posádka ŠKODA ve složení Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais. Ti všichni – a mnozí další – opět dokázali, že motorsport nadále zůstává úspěšnou součástí DNA automobilky ŠKODA AUTO.

Navštivte malou virtuální galerii prestižních cen, které automobilka ŠKODA za 120 let získala doma i ve světě na poli motorsportu. Těch úspěchů, cen, diplomů, trofejí, plaket a vavřínů by bylo samozřejmě mnohem víc. Připomeňte si ale aspoň některé zajímavé příběhy, které zažili jezdci s vozy značky L&K a ŠKODA při motoristických soutěžích na několika kontinentech. Dnes tyto ceny zdobí sídlo současných pokračovatelů ze ŠKODA Motorsport, nebo patří k pokladům obsáhlých sbírek mladoboleslavského ŠKODA Muzea.

1909: „Cena průmyslu“ prince Ericha z Thurnu a Taxisu

Rychlým a mimořádně spolehlivým automobilům LAURIN & KLEMENT se dařilo nejen v dálkových jízdách spolehlivosti a vytrvalosti, předobrazu současných rallye, ale i tehdy populárních závodech do vrchu. Působivou sérii jejich vítězství dekorovala „Cena průmyslu“, vypsaná v roce 1909 princem Erichem z Thurnu a Taxisu. Měla připadnout automobilce, která v sezonách 1909, 1910 a 1911 získá největší počet cen na sportovních podnicích, které si sama zvolí ze seznamu Rakouského automobilového klubu. Suverénní tažení značky L&K konkurenci natolik znechutilo, že se v roce 1912 členové Svazu rakouských automobilek rozhodli bojkotovat všechny sportovní podniky pořádané na území monarchie – s výjimkou Alpské jízdy…

Přečtěte si také:  Sraz '90s CZECH ROADS' na pražském Strahově - září 2020 [fotogalerie]

1914: Alpská jízda

K nejnáročnějším automobilovým soutěžím doby před první světovou válkou patřila Alpská jízda se startem ve Vídni a tratí vedoucí desítkami průsmyků evropských velehor. Masivní trofej „Velká alpská putovní cena“ pochází z léta 1914. Pořádající rakouský autoklub nechal původně vytvořit nádherné umělecké dílo, u něhož se jen hodnota použitého materiálu pohybovala kolem 10 000 korun, tehdy ekvivalentu ceny automobilu vyšší třídy. Trofej měl obdržet jezdec, který v ročnících 1912, 1913 a 1914 udržel čisté konto trestných bodů. Jenže takových závodníků bylo hned pět. Autoklub je tedy podělil pěti věrnými odlitky originálu trofeje. Výjimečné postavení značky LAURIN & KLEMENT spočívalo ne ve třech, ale hned pěti vítězstvích v řadě (1910–1914), což žádná jiná automobilka nedokázala.

1964: Shell 4000 Rally

Modelová řada ŠKODA OCTAVIA patřila počátkem 60. let minulého století k nejlepším rallyeovým automobilům své objemové třídy. Kromě hattricku na Rallye Monte Carlo (1961, 1962 a 1963) a vítězství v dalších podnicích na evropské půdě opakovaně zazářila také v zámoří – včetně extrémně náročné soutěže Shell 4000 Rally, vedoucí napříč Kanadou – z Montréalu do Vancouveru. Její název prozrazoval délku trati, 4 000 mil čili asi 6 437 km. Mimochodem k povinné výbavě posádek patřily galoše pro brodění v bažinách a signální pistole k přivolání pomoci. V roce 1962 zdolala ŠKODA OCTAVIA Super nekonečné poloterénní úseky jako jediný evropský vůz. Zobrazená trofej z dalšího ročníku, pořádaného 18. až 24. dubna 1964, připomíná 1., 2. a 4. místo ve třídě, dosažené týmem s ještě o něco výkonnějšími vozy OCTAVIA TS 1200. ŠKODA se navíc stala druhou nejúspěšnější značkou soutěže.

1971: Rallye Wiesbaden

Originální trofej pochází z německé Rallye Wiesbaden, která v roce 1971 slavila padesát let od svého založení. Mladoboleslavské sedany ŠKODA Š 110 L Rallye s motorem u poháněných zadních kol doslova ovládly svoji kategorii, obsadily v ní totiž 1., 2., 3. a 6. místo! Neméně zajímavý je příběh samotné – původem západoněmecké – rallye, jejíž trať v letech 1968–1973 vedla po území tehdejší Československé socialistické republiky. Na pořádání se aktivně podílel pražský a později klatovský autoklub. Nástup normalizace v ČSSR však nepřál spolupráci s partnery z kapitalistických zemí. Pokus nahradit světu se uzavírající ČSSR přesunutím části závodu do Francie organizátorům nevyšel, rallye skomírala a její slávu se již nikdy nepodařilo obnovit.

1977: Rallye ŠKODA

Zástupkyně série bezpočtu trofejí dokumentujících triumfální tažení kupé ŠKODA 130 RS, jedné z nejúspěšnějších třináctistovek 70. let, po rallyeových a okruhových kolbištích té doby. Soutěžní verze slavného modelu Š 130 RS, pro koncepci s motorem vzadu i sportovní naturel přezdívaného „Porsche Východu“, debutovala v červenci 1976 na trati mezinárodní soutěže Rallye ŠKODA. Tovární posádka Václav Blahna – Lubislav Hlávka tehdy pro značku zajistila absolutní vítězství, mimochodem v poli poražených zůstalo 181 posádek z 11 zemí. Naše trofej z ročníku 1977 připomíná druhé z pěti vítězství vozu ŠKODA 130 RS v řadě, tentokrát za její volant usedl Nor John Haugland.

Přečtěte si také:  Chcete se posadit za volant Ferrari Testarossa? Teď máte možnost!

1994: Rallye Monte Carlo

V roce 1987 debutovala zcela nová ŠKODA FAVORIT s motorem napříč u předních poháněných kol. Mladá tovární posádka Pavel Sibera – Petr Gross vyhrála se soutěžní modifikací FAVORIT 136 L/A na Rallye Monte Carlo třídu do 1 300 cm3 dokonce čtyřikrát v řadě (1991–1994). Vývoj soutěžních automobilů s technologií 4 × 4 tehdy příliš prohloubil propast mezi „čtyřkolkami“ a vozy s pohonem jedné nápravy. Federace FIA proto vypsala novou soutěž pro vozy 4 × 2 s atmosféricky plněným motorem do 2 000 cm3. Skvělá příležitost pro FAVORIT 136 L! V tvrdé konkurenci dvoulitrů vybojovaly v sezoně 1994 posádky Pavel Sibera – Petr Gross a Emil Triner – Jiří Klíma pro značku ŠKODA zobrazený pohár FIA za celkové vítězství v kategorii F2.

2010: Intercontinental Rally Challenge Champion Manufacturer

Tato trofej z roku 2010 připomíná vítězství značky ŠKODA ve své době významném seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC). Z továrních týmů pilot Juho Hänninen se spolujezdcem Mikko Markkulou s vozem ŠKODA FABIA S2000 vyhráli v hodnocení jezdců, druhé místo obsadil Jan Kopecký s Petrem Starým. Zástupci továrního týmu ŠKODA Motorsport tak mohli slavnostně převzít zobrazený pohár pro vítěze značek. Mimochodem vozy týmu ŠKODA Motorsport se zúčastnily 11 závodů a vyhrály sedm z nich.

2013: FIA European Rally Championship for Driver

Cennou trofej na snímku Jan Kopecký převzal na závěr vydařené sezony 2013, konkrétně 7. prosince během slavnostního ceremoniálu pořádaného Mezinárodní automobilovou federací FIA v Paříži. Tovární posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler opět s vozem ŠKODA FABIA S2000 vyhrála evropský šampionát (European Rally Championship, tedy ERC). ŠKODA tehdy získala také pohár pro vítěze hodnocení značek i jezdců Asijsko-pacifického šampionátu (APRC). Další mezinárodní mistrovské poháry předané onoho prosincového večera v Paříži náležely jezdcům a spolujezdcům v kokpitech automobilů ŠKODA, triumfujícím nejen ve zmíněných sériích ERC a APRC, ale také v jihoamerickém šampionátu CODASUR.

2016: FIA World Rally Championship, WRC2 for Teams

Tažení vozů ŠKODA na tratích podniků zařazených v roce 2016 do seriálu Mistrovství světa v rallye (WRC2) dokládá hned několik trofejí. Již 20. listopadu se „létající Finové“ Esapekka Lappi a Janne Ferm s vozem ŠKODA FABIA R5 stali mistry světa, když vítězstvím na Australské rallye poprvé zajistili české značce titul pro jezdce a spolujezdce ve FIA MS v rallye kategorii WRC2. Ze sedmi svých startů v podnicích WRC2 čtyřikrát vyhráli. Vozy ŠKODA FABIA R5 zvítězily v roce 2016 v 10 ze 13 podniků WRC2. Krásný pohár určený pro tým, jehož posádky nasbíraly nejvíce bodů, převzali zástupci ŠKODA AUTO dva týdny po rozhodující Australské rallye, na slavnostním vyhlášení FIA mistrů světa ve Vídni.

Přečtěte si také:  Dnes si připomínáme 120. výročí narození královny volantu Elišky Junkové

2018: FIA Asia-Pacific Rally Cup for Manufacturers

Okřídlený šíp vděčí za řadu svých trofejí nejen továrnímu týmu ŠKODA Motorsport, ale i soukromým jezdcům. V rámci zákaznického programu totiž v uplynulých letech našlo majitele již několik set kusů závodních a soutěžních speciálů ŠKODA. Soukromý tým Cusco byl prvním, který dovezl vůz ŠKODA FABIA R5 do Japonska – a záhy s ním docílil výrazných úspěchů. Vítězství v Čínské rallye v říjnu 2018 znamenalo, že jezdec Yuya Sumiyama se svým navigátorem Takahirem Yasuiem s vozem ŠKODA FABIA R5 vyhráli všech pět kol FIA Asijsko-pacifického mistrovství (APRC) a získali tak nejen dominantní celkové prvenství, ale také maximální počet dostupných bodů. Pohár na fotografii připomíná vítězství značky ŠKODA v hodnocení výrobců FIA Asijsko-pacifického mistrovství 2018.

2019: FIA World Rally Championship, WRC2 Pro for Manufacturers

Do sezony 2019 vyjela automobilka ŠKODA AUTO s novým vozem FABIA R5 evo – a hned dokázala posbírat všechny tituly mistrovství světa FIA World Rally Championship v kategorii WRC2 Pro určené továrním týmům, jak v hodnocení jezdců tak výrobců. V prvním případě zajistila titul dvojice Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen, přičemž Rovanperä se stal vůbec nejmladším vítězem šampionátu. V kategorii WRC2 pak bodovala zákaznická posádka ŠKODA ve složení Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais. Ti všichni – a mnozí další – opět dokázali, že motorsport nadále zůstává úspěšnou součástí DNA automobilky ŠKODA AUTO.