Alfa Romeo 24 HP bylo první auto, které překonalo 100 km/h

Alfa Romeo 24 HP

Příběhy a postavy z počátku 20. století soustředěné kolem prvního vozu: elegantního torpéda pohybujícího se rychlostí sto kilometrů za hodinu.

Francouz z Neapole

Náš oficiální příběh začal 24. června 1910 založením společnosti A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Podívejme se ale o několik let zpět k postavě francouzského podnikatele s knírkem ve tvaru řídítek a vyznačujícího se vynikajícím podnikatelským instinktem.

Pierre Alexandre Darracq začal svou kariéru založením továrny na jízdní kola v Bordeaux. Velmi brzy se však zamiloval do automobilů a začal tak vyrábět motorová vozidla, s kterými dosáhl zajímavých výsledků.

S úspěchem na domácím trhu se však zrodil nápad vyvážet vozidla do jiných zemích, zejména do Velké Británie a Itálie. Svou pobočku v Itálii otevřel Darracq v dubnu roku 1906. Neapol však byla od Francie poměrně daleko a cestování bylo složité a nákladné. Do prosince tak převedl výrobu do milánského okrsku Portello.

Kromě logistických potíží se ale objevili i problémy s trhem. Prodej automobilů v Itálii byl doslova boj. Po silnicích se pohybovalo několik málo tisícovek vozidel, a situaci nepomáhala ani poměrně velmi malá kupní síla. Aby to nebylo snadné, Italové měli na rozdíl od Francouzů zcela jiná očekávání. Darracqovy automobily byly lehké a levné, ze všeho nejhorší byl však zcela odlišný italský vkus. Darracqova společnost se tak koncem roku 1909 dostala do likvidace.

Šlechtic z Milána

O potenciálu továrny v Portellu byl však přesvědčený šlechtic Ugo Stella, který byl výkonným ředitelem Darracqovy společnosti. Rychle nalezl místní financování a záruky od milánské zemědělské banky, převzal továrnu v Portellu a najal více než 200 zaměstnanců. Byl to ambiciózní, ale také dost riskantní krok. Stella měl však odvážné tušení, které započalo cestu příběhu Alfy Romeo. Ve své práci se dobře vyznal a pochopil, že italští zákazníci touží po zcela jiných automobilech. Navíc měl jedno eso v rukávu, muže, který nové automobily navrhne.

Geometr s Piacenza

Giuseppe Merosi pracoval původně jako stavební dozor v Piacenze. Ale stejně jako řadu jiných mladých mužů té doby jej uchvátila vášeň pro osobní automobily. Postupně si tak v daném oboru vyzkoušel řadu rolí.