Citroën 2CV 6 Charleston: limitovaná edice 8 000 kusů slaví 40leté výročí

CITROEN_2CV_CHARLESTON__85.051.003_mensi

Před 40 lety, v roce 1980, představil Citroën speciální edici 8 000 kusů vozů pojmenovanou „Charleston“, která se prodávala za cenu 24 800 franků. Jak bylo tehdy uvedeno v tiskové zprávě: „abychom uspokojili ̦puristy̔, jsou světlomety 2CV kulaté s červeným pouzdrem“. Elegantní a současně nekonvenční 2CV 6 Charleston ztělesňuje nejvyšší úroveň provedení a výkonu, jaký kdy Citroën 2CV nabízel. 2CV 6 Charleston byl po modelu Spot z roku 1976 druhým modelem, který naskočil na vlnu nového fenoménu, kterým byly limitované série. Byl odvozen od provedení Club, od něhož se lišil specifickým čalouněním a kulatými světlomety, podobnými těm, kterými byl vybaven 2CV Spécial.

Limitovaná série byla tak úspěšná, že se z ní v následujícím roce, v červenci 1981, stala série nelimitovaná: v továrně v Levallois byla spuštěna sériová výroba a vůz se stal součástí standardní nabídky Citroën. Sériově vyráběná verze se od limitované lišila chromovanými světlomety a šedým čalouněním s kosočtverečným prošíváním.

Původní provedení Červená Delage/Černá doplnila v červenci 1982 varianta Žlutá Helios/Černá, kterou v červenci 1983 nahradila verze ve dvou odstínech šedé, Šedá Nocturne/Šedá Cormoran.

V roce 1988 výroba pokračovala v továrně v Mangualde v Portugalsku. Modely vyráběné v této továrně lze rozeznat díky nápisu španělského výrobce skel „Covina“ na oknech.

27. července 1990 v 16:30 sjel z výrobních linek v Mangualde poslední vůz 2CV ve verzi Šedá Nocturne/Šedá Cormoran. Byl to 5 114 969. a poslední exemplář „Kachny“.

Ta zůstává ikonou automobilové historie, která sdružuje velké množství sběratelů po celém světě. K tomuto úspěchu přispívá i Charleston, který byl její součástí během posledních 10 let výroby.

Dnes je pojízdnou verzi vozu 2CV Charleston v dobrém stavu možné prodat za 14 500 € v případě původní limitované série a za 10 500 €, pokud jde o sériovou verzi.

Přečtěte si také:  FAVORIT jel na hokej, kamera nahlédla do zákulisí

Vždy je tady také možnost pořídit si jej v lifestylovém butiku Citroën ve formě třípalcové miniatury (5 €) nebo klíčenky (4 €). Charleston je i zde oblíbený: jedna z pěti prodaných miniatur 2CV je právě Charleston!

CITROEN_2CV_CHARLESTON__84.77.2_mensi

Historie 2CV zahrnuje 10 speciálních sérií, které se objevily na trhu ve Francii a v některých evropských zemích:

Francie:

  • 1976: 2CV Spot
  • 1980: 2CV Charleston
  • 1981: 2CV 007 James Bond
  • 1983 a 1984: 2CV France 3
  • 1985 a 1986: 2CV Dolly
  • 1986: 2CV Cocorico

Španělsko:

  • 1982: 2CV Marcatelo

Německo a Švýcarsko:

  • 1985: 2CV Ente Grün

Velká Británie:

  • 1987: 2CV Bamboo

Belgie:

  • 1988: 2CV Perrier

V roce 2008 byla u příležitosti 60. výročí 2CV uvedena na trh limitovaná série Charleston k jinému modelu řady Citroën, který také stojí za připomenutí: šlo o C3 Pluriel Charleston ve stejném dvoubarevném provedení Červená Delage/Černá.

2CV CHARLESTON, JEDNOZNAČNÉ RETRO KOUZLO

Charleston 2CV 6 nabízí veškeré kouzlo a jednoduchost modelu 2CV, k němuž si dovoluje ladně a nenásilně dodat další nádech veselosti a elegance. Má nenapodobitelnou dvoubarevnou kapotu s jasně oddělenými barevnými plochami, která je současně příjemně zaoblená a připomíná linie prototypu 2CV z roku 1939. Tmavší odstín pokrývá spodní část karoserie, blatníky a střechu až po horní část čelního skla. Světlejší odstín se objevuje na dveřích kufru, kapotě, dveřích, liště kolem čelního skla a na kolech. Horní zaoblenou část oken kopírují dvě bílé lišty a nad nimi se táhne pochromovaný okraj. Limitovaná edice Charlestonu je opatřena světlomety v odstínu Červená Delage, sériové modely měly světlomety chromované. Nárazníky jsou v kovově šedém provedení a na dveřích kufru je nalepený monogram obdélníkového tvaru se jménem modelu. Chromované ozdobné lišty se objevují i u prahů a kola mají chromované ozdobné kryty vypůjčené od modelu Dyane. Přístrojová deska převzatá od verze 2CV 6 Club je vybavena velkým otáčkoměrem a obdélníkovými tlačítky pro aktivaci stěračů a výstražných světel a nachází se zde i kontrolka hladiny brzdové kapaliny. Vůz je opatřen jednoramenným volantem, který je od roku 1976 montován do vyšších verzí 2CV. Vepředu jsou dvě sluneční clony, z nichž jedna je vybavena kosmetickým zrcátkem pro spolujezdce. Za nimi jsou dva háčky pro odblokování kapoty, aby se dala otevřít zevnitř.

Přečtěte si také:  Davedesátkový auta u Discolandu Sylvie: ještě, než ho zbourají... [fotogalerie]

Vnitřek dveří je pokryt šedou tkaninou, kolem kliky je černá plastová lišta, do níž je zabudováno držadlo, které pomáhá při zavírání, a za lištou je skrytý uzavírací systém. Pro 2CV 6 Charleston v limitované edici je typické čalounění „Pieds de Coq“ („kohoutí stopa“)“, zatímco čalounění v sériové verzi je šedé s kosočtverečným prošíváním.

CITROEN_2CV_CHARLESTON_Monogramme_mensi

Na rozdíl od modelů 2CV 6 Club a Spécial zde chybí odstředivá spojka. Při uvedení na trh ani během celé kariéry vozu nezaznamenala motorizace 2CV 6 Charleston žádné významné změny. Vůz je nabízen s motorem A06/635 s výkonem 29 k DIN při 5750 ot./min. Tohoto výkonu bylo dosaženo v roce 1978 díky použití dvoukomorového karburátoru Solex 26/35 CSIC. Pokud jde o ostatní, tento motor o objemu 602 cm3, montovaný od února 1970, si zachovává své hlavní vlastnosti. Vrtání a zdvih jsou stále 74×70 mm, díky čemuž je kompresní poměr 8,5 a točivý moment 4 mkg při 3500 ot./min. Dvanáctivoltové elektrické zařízení zahrnuje alternátor 28 A spojený řemenem ke kladce pohánějící devítilopatkovou vrtuli chladiče. Odpružení reaguje s předními a zadními koly vybavenými spirálovými pružinami. Brzdy jsou bubnové vpředu i vzadu a ovládají se jedním hlavním válcem.

TECHNICKÁ SPECIFIKACE

  • Délka: 383 cm
  • Šířka: 148 cm
  • Výška: 160 cm
  • Rozvor: 240 cm
  • Počet míst: 4
  • Motor: A06/635
  • Zdvihový objem: 602 cm³
  • Vrtání: 74 mm
  • Zdvih: 70 mm
  • Kompresní poměr: 8,5
  • Točivý moment: 4mkg při 3500 ot./min
  • Palivo: Benzín
  • Výkon pro účely zdanění ve Francii: 3 CV
  • Skutečný výkon: 29 koní DIN při 5750 ot./min
  • Pneumatiky: 125/15
  • Poměr výkonu a hmotnosti: 17,0kg/1 k
  • Hmotnost bez nákladu: 560 kg
  • Přední brzdy bubnové, od roku 1982 kotoučové
  • Zadní brzdy bubnové
  • Ruční brzda: Mechanické ovládání u předních brzd