Lancia slaví v paláci Quirinal svou 115letou historii a 60. výročí italského prezidentského modelu Flaminia

Lancia_Flaminia-prezidentsky_automobil-oslava_115_let- (3)

Svou 115letou historii a 60. výročí prezidentské Lancie Flaminia oslavila značka Lancia v paláci Quirinal. „Zítřek bude pro tuto značku a pro tuto zemi velmi zvláštní. Tato dvojitá oslava nás naplňuje hrdostí,“ poznamenal Luca Napolitano, Lancia CEO. „Palác Quirinal nám poskytl příležitost zkombinovat 115. výročí značky s 60. výročím prezidentského modelu Flaminia. Jedná se o velmi významné oslavy Lancie a jejích úžasných vozů, které jsou výsledkem tvůrčí geniality mnoha inženýrů a designérů. Jejich nadčasový styl z nich udělal opravdové vyslance Itálie po celém světě. S využitím této slavné historie jsme připraveni zvládnout i náš 10letý plán na stále udržitelnější mobilitu.“

Lancia – 115 let nadčasové italské elegance

Značka Lancia byla založena v Turíně 27. listopadu 1906 zaměstnanci Fiatu a automobilovými nadšenci Vincenzem Lanciou a Claudiem Fogolinem.

Přečtěte si také:  O víkendu se ve Francii koná mezinárodní sraz veteránů Peugeot

Vincenzo byl v automobilovém světě již dobře známý, za volantem vozů Fiat zaznamenal různá sportovní vítězství.

Prvním vozem vyrobeným v roce 1908 byla Lancia 12 HP, na svou dobu velmi nekonvenční vůz. Jeho podvozek byl nízký a lehký, vybavený hnací hřídelí místo řetězů, a ve své době zaznamenal prodejem více než 100 vozidel značný úspěch. Sláva Lancie rostla a značka prošla i první světovou válkou, po které následovaly další vysoce kvalitní modely, včetně Lambdy, Augusty a Aprilie.

Po druhé světové válce, konkrétně v roce 1950, představila Lancia model Aurelia, první vůz na světě s motorem V6. Model vítězil v mnoha soutěžích a přesvědčil Gianniho Lanciu – syna Vincenza – aby založil závodní oddělení zaměřené na soutěžení na silnici. Tato stáj se jmenovala Scuderia Lancia.

V roce 1956 značka přešla na vozy vyšší třídy: ikonami 60. let byly modely Flaminia a Flavia. Posledně jmenovaný vůz byl prvním italským vozem s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Přečtěte si také:  Jarní Retro Garáž v Lysé nad Labem: aukce za miliony, ale i spousta náhradních dílů [fotogalerie]

Počátkem 70. let bylo sportovní oddělení obnoveno a na 20 let zcela ovládlo mistrovství světa v rallye. Zmínku zaslouží soutěžní modely Stratos, 037 a později Delta. Lancia dosáhla v motoristickém sportu skutečně neuvěřitelných úspěchů: patnáct mistrovství světa v rally, tři poháry konstruktérů a vytrvalostní závody, jednou 1000 mil Mille Miglia, dvakrát Targa Florio, jednou Carrera Panamericana.

V roce 1985 se na ženevském autosalonu představil kompaktní model Y10, který představoval skutečnou revoluci v koncepci městského vozidla. Model Ypsilon se brzy stal velmi úspěšnou řadou: přes 35 speciálních sérií, 4 generace, lídr svého segmentu v Itálii. Ypsilon je nejdéle vyráběnou a nejprodávanější Lancií vůbec, na kontě má více než 3 miliony zakoupených vozidel.

Prezidentská Lancia Flaminia – vyslanec Itálie ve světě

Lancia Flaminia byla představena v roce 1957 na ženevském autosalonu: vlajková loď té nejvyšší třídy byla vybavená 2,5litrovým vidlicovým šestiválcem a luxusními interiéry a povrchovými úpravami.

Lancia Flaminia byla vylepšena řadou speciálních sérií karosovaných špičkovými karosáři. V roce 1961 Pinin Farina vytvořil prezidentský kabriolet s dlouhým rozvorem, známý jako model „335“, přičemž toto číslo označovalo rozvor náprav v centimetrech. Vůz poprvé použil prezident Giovanni Gronchi během návštěvy královny Alžběty II v Itálii. Během několika měsíců byly vyrobeny čtyři modely. Aby pokračovali v tradici, dostali jména plnokrevných koní z bývalých papežských stájí Scuderie del Quirinale: Belfiore, Belmonte, Belvedere a Belsito.

Belfiore, Belmonte a Belvedere se vyznačovaly karoserií kabriolet se skládací pevnou plátěnou střechou, zatímco Belsito mělo neotevíratelnou plátěnou střechu nad sedadlem řidiče.

Všechny tyto modely byly lakované ikonickou půlnoční modří a obsahovaly černé kožené čalounění Connolly, interkom pro komunikaci s řidičem a prostor pro 5 cestujících s velkou zadní lavicí a dalšími dvěma sklopnými sedadly.

Přečtěte si také:  FAVORIT jel na hokej, kamera nahlédla do zákulisí

Vozidla byla používaná pro návštěvy hlav států včetně Johna F. Kennedyho a Charlese de Gaulla. Pro oslavy stého výročí sjednocení Itálie prošla vozidla v roce 2001 pečlivým restaurováním. Dva modely nyní patří stájím Scuderie del Quirinale: Belfiore a Belvedere používá italský prezident a další nejvyšší představitelé země během velkých oslav a příležitostí. Belsito si můžete prohlédnout v Historickém muzeu vojenských vozidel v Římě, zatímco Belmonte je od roku 2001 vystaven v Národním automobilovém muzeu v Turíně.