RÉTROMOBILE 2023 – CITROËN VE ZNAMENÍ ODVAHY A LEHKOSTI

Citroën C10 1956

Na výstavě Rétromobile 2023 (pařížské výstaviště Porte de Versailles), která se koná od středy 1. do neděle 5. února 2023 (večer pro novináře v úterý 31. ledna od 19 hodin), zve Citroën návštěvníky na prohlídku svého stánku, jehož základním tématem je odvážný styl, technické inovace a lehkost. Stejné zásady nabízí koncepční vůz Oli, který bude francouzské veřejnosti představen vůbec poprvé.

Od C10 po Oli – inspirativní, ambiciózní a důmyslné koncepty, z nichž čiší lehkost

Oli, nejnovější koncepční vůz Citroën, který byl představen v září 2022, nastiňuje plán značky pro optimistickou a funkční elektromobilitu, která v blízké budoucnosti zlepší každodenní život každého z nás. Na rozdíl od současných trendů v automobilovém průmyslu nabízí Oli lehký, funkční, jednoduchý, všestranný a cenově dostupný rodinný elektrický dopravní prostředek, který dokáže reagovat na společenské výzvy. V době, kdy jsou hlavními tématy ekologická odpovědnost a udržitelnost, Oli dokazuje, že důvěryhodné a optimistické řešení mobility zítřka existuje.

Přečtěte si také:  Davedesátkový auta u Discolandu Sylvie: ještě, než ho zbourají... [fotogalerie]

S konceptem Oli Citroën říká „dost“ nadbytku a výdajům. Oli se zaměřuje na lepší kontrolu nad životním cyklem vozů díky výraznému snížení hmotnosti a složitosti, použití recyklovaných a recyklovatelných materiálů pro lepší životnost, spolehlivost, dostupnost a nákladovou úspornost. Oli je skutečnou laboratoří nápadů na kolech, která překypuje inteligentními a realistickými nápady, jako jsou například sedadla s opěradly ze síťoviny, která vyžadují o 80 % méně dílů než tradiční sedadla, nebo panely kapoty, střechy a podlahy zavazadlového prostoru, které jsou vyrobeny z extrémně pevné recyklované voštinové lepenky a unesou váhu člověka.

Díky této důmyslné, odvážné a úsporné koncepci stačí konceptu Oli pro cílový dojezd až 400 km baterie o kapacitě pouhých 40 kWi. Oli je rovněž výjimečně lehké – váží pouze 1 000 kg.
Koncepční vůz Oli je chytrý, inovativní, důmyslný a realistický, jde proti současným trendům, je překvapivý, nekonvenční a vyniká silou svých nápadů. Je to typický Citroën, stejně jako koncepční vůz C10 odhalený v roce 1956.

C10 ztělesňoval vizi toho, jak Citroën typicky interpretoval řešení mobility pro čtyři osoby a zavazadla. Šlo o velmi lehký, úsporný vůz, který byl schopný překonat rychlost 110 km/h. Bylo toho dosaženo díky avantgardním nápadům, jako bylo použití hliníku na podvozek se skříňovým rámem, plexiskel na oknech tvořících horní polovinu dveří, hydraulického odpružení, ultralehkých tkaných sedadel, malého dvouválcového motoru o objemu 425 cm3 a křivek karoserie navržených pomocí matematických vzorců. Výsledkem byl vůz o hmotnosti 382 kg s rekordním součinitelem odporu vzduchu Cx = 0,258. Prototyp C10 působil díky své jedinečné architektuře v tehdejším automobilovém prostředí jako skutečné UFO.

Citroën Oli je koncept praktického elektrického pick-upu. Přiváží spoustu netradičních řešení

Inovativní nápady, které se tehdy objevily u vozu C10 a dnes u konceptu Oli, ztělesňují krédo značky Citroën, jak připomíná Vincent Cobée, generální ředitel Citroënu: „Pouze Citroën může nabídnout inteligentní mobilitu pro každého, a to nečekaným, zodpovědným a přínosným způsobem“.

Jedinečné siluety prodchnuté odvážným stylem a lehkostí

Výrazná osobnost Oli je výsledkem inteligentního přístupu inspirovaného průmyslovým designem, jehož cílem bylo dosáhnout funkčnosti, efektivity a udržitelnosti. Tuto snahu ilustruje příklad čelního skla, které je ploché a vertikální. Získané menší rozměry znamenají menší hmotnost a nižší výrobní náklady, cestující jsou zároveň méně vystaveni slunečním paprskům, což snižuje potřebu klimatizace. Výsledkem je nekonvenční, důmyslná a čistá silueta.

Přečtěte si také:  Setinovou veteránskou rally South Bohemia Classic pojede 170 posádek

Tato čistota, tato lehkost, která jde ruku v ruce s naprostým minimem, je základním znakem Citroënu. Na uvítanou do rodiny Citroën bude Oli obklopen legendárními vozy, které představují milníky v historii značky Citroën a jejichž odvážný styl a inovace zanechaly stopu ve své době, předjímaly změny životního stylu a přinášely užitek zákazníkům.

C4

Citroën C4, uvedený na trh v roce 1928, posunul značku do moderní éry díky vyspělému odpružení a plovoucímu uložení motoru. Poskytoval úroveň komfortu, jaká byla na silnicích, které měly v té době ještě velmi nedostatečný povrch, jen zřídkakdy dosažitelná. Model vystavený na stánku: C4 Torpedo z roku 1929

TRACTION AVANT

Traction Avant, první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol, samonosnou karoserií, hydraulickými brzdami a nezávislým zavěšením všech kol, který byl uveden na trh v roce 1934, nabízel k radosti cestujících nejlepší dynamické vlastnosti té doby a vysloužil si tak oprávněně přezdívku „Král silnic“.
Model vystavený na stánku: Traction Avant Cabriolet z roku 1937

Přečtěte si také:  Veteránský závod Zbraslav – Jíloviště se jede již tuto sobotu

CONCEPT C10

V roce 1956 si pouze Citroën troufnul navrhnout tak odvážný a kompaktní koncepční vůz, který byl lehký, úsporný a technicky vyspělý. Při jeho návrhu byly využity poznatky z letectví. Model C10 udělal při svém představení velký dojem a jeho tvar si vysloužil přátelskou přezdívku „kapka vody“-
Model vystavený na stánku: koncepční vůz C10 (přezdívaný „La goutte d’eau“ – Kapka vody) z roku 1956

Citroën C10 (1956)
Citroën C10 (1956)

2 CV

V roce 1948 se v reakci na silnou poptávku na trhu objevil minimalistický model 2CV, přezdívaný Kachna. Jeho cílem bylo být automobilem pro každého a zároveň být jednoduchý na výrobu, opravy a nejlevnější na prodej. Za 75 let se stal legendárním vozem, který svým překvapivým designem a tím, jak působí na zákazníky, výrobku ztělesňuje filozofii vozů Citroën.
Model vystavený na stánku: 2 CV 6 Club z roku 1990

Přečtěte si také:  XIII. ročník Veteran Rallye Kutná Hora proběhne 20. – 21. srpna 2022

AMI 6

Model Ami 6, představený v roce 1961, byl určen pro zákazníky, kteří hledali lehký a pohodlný sedan o délce do 400 cm, s prostorným interiérem a velkým zavazadlovým prostorem. Citroen odpověděl slavnou revoluční linií zádí ve tvaru písmene Z: zadní okno s negativním sklonem umožnilo zvýšit prostornost kufru.
Model vystavený na stánku: Ami 6 Berline z roku 1963

CITROEN_AMI6

MEHARI

Mehari, chytrý, atypický a přátelský užitkový vůz pro volný čas, letos slaví 55. narozeniny. Lehká karoserie z probarveného termoplastu odolává poškrábání a vůz lze včetně interiéru omýt proudem vody. Vůz s plátěnou střechou a sklopným čelním sklem i dnes okouzluje milovníky dobrodružství.
Model vystavený na stánku: bílý Mehari z roku 1972

Přečtěte si také:  Výstava veteránů v obchodním centru Forum Nová Karolina v Ostravě

CX

Díky plynulému, protáhlému a vysoce aerodynamickému dvouprostorovému tvaru, velkým proskleným plochám a konkávnímu zadnímu oknu byl model CX od roku 1974 považován za špičkový vůz s netradiční siluetou. Futuristická přístrojová deska v kabině posunula ergonomii ovládacích prvků do extrému tím, že je seskupila do jednoho oválného přístrojového panelu. Díky těmto přednostem získal model CX v roce 1975 ocenění Auto roku.
Model vystavený na stánku: CX Prestige phase II z roku 1989

citroen-cx

Krásný vzhled v bílé a červené

Oli představuje novou interpretaci charakteristického loga Citroën a nový zářivý „infračervený“ odstín. Originální styl vozu Oli v bílé variantě zdůrazněné prvky v tomto novém odstínu, nepostrádá půvab.

Na počest konceptu Oli a na oslavu jeho příchodu do rodiny Citroën budou vozy na stánku oděny do bílého nebo červeného odstínu, některé dokonce se speciálními úpravami pro tuto příležitost. C4 Torpedo, Traction Avant Cabriolet a Mehari byly přelakovány na bílo, zatímco ve voze 2CV byla „infračervená“ látka z Oli použitá na potah sedadel.

Polopásové vozidlo B2 se předvádí

U příležitosti stého výročí ukončení prvního automobilového přejezdu Sahary, který polopásové vozy Citroën absolvovaly od 17. prosince 1922 do 7. ledna 1923, bude na stánku vozů z doby před první světovou válkou vystavena replika vozu „Zlatý skarabeus“. A co víc, polopásový vůz se bude každý den pohybovat před halou 1.

Přečtěte si také:  Národní šampionát historických vozidel na startu. Pro rok 2023 se chystá 10 soutěží

Týmy z technické vysoké školy Arts et Métiers a automobilového lycea Lycée professionnel des métiers de l’automobile Château d’Épluches pracovaly tři roky a odvedly celkem 50 000 hodin práce, aby tuto vynikající repliku polopásového vozu „Zlatý skarabeus“ zhotovily přesně podle originálu. Iniciátorem tohoto projektu, který byl zahájen v červnu 2016 a jehož historickým partnerem je Citroën, bylo sdružení „Des Voitures & des Hommes“ („Auta & lidé“), které projekt rovněž řídilo.

Představuje se „concept chariot“ inspirovaný legendárním vozem 2CV, made in Galia!

Masivní dubová karoserie, plátěná střecha Lutetia, kola z recyklovaných štítů, odpružení z kančího břicha, světlomety, které ovládají světlušky posílené kouzelným lektvarem, kufr vykovaný v Galii a celkový styl inspirovaný legendární kachnou, tedy vozem 2CV, to vše je odvážný „concept chariot“ – koncepční kočár, který Citroën navrhl a vytvořil pro film „Asterix & Obelix: Říše středu“ režiséra Guillauma Caneta, který vstoupí do českých kin 2. února 2023.

Přečtěte si také:  Davedesátkový auta u Discolandu Sylvie: ještě, než ho zbourají... [fotogalerie]

Citroën a Asterix je setkáním dvou legend francouzské kultury, které je výsledkem jedinečného partnerství mezi Citroënem a producenty Pathé, Trésor Films a Editions Albert René. Tato spolupráce byla pro designerské týmy Citroënu nebývalou výzvou, neboť koncept vznikl za pouhé tři měsíce, zatímco doba mezi skicou a realizací obvykle trvá jeden rok.