ŠKODA Classic Tour: S láskou k veteránům v srdci

2021-Skoda-Classic-Tour-1

Je sobota ráno a parkoviště před ŠKODA Muzeem v Mladé Boleslavi je plné krásných historických automobilů. Přijeli s nimi zaměstnanci ŠKODA AUTO, kteří zkrátka mají lásku k autům v krvi. Pojďme se s některými z nich, a jejich vozy, seznámit.

Téměř dvě stovky aut, všechna vyrobená do roku 1993, přijely na ŠKODA Classic Tour, což je de facto veteránská rallye pro zaměstnance automobilky. Škodovek je tu samozřejmě nejvíc, od Tudorů přes „embéčka“ a „stovky“ až po modely ŠKODA 105 a 120, nejmladší jsou pak vozy FAVORIT a FORMAN. K vidění jsou však i starší kousky německých, italských nebo francouzských značek či vysloveně chuťovky jako kupříkladu kupé DeLorean.

8. ročník veteránské rodinné jízdy zaměstnanců ŠKODA AUTO s názvem ŠKODA Classic Tour proběhl s rekordní účastí

Před startem majitelé u svých vozů debatují s kolegy (a za pár chvil soupeři), sdílejí zkušenosti, navzájem okukují a hodnotí své automobily. Návštěvníci, kterých také není málo, obcházejí historické krasavce a mobily posílají do světa sociálních sítí stovky fotografií.

Přečtěte si také:  Start 1000 mil Československých bude 12. srpna 2021 opět před Autoklubem ČR

Premiéra pro renovované kupé

Jedním z obdivovaných vozů je ŠKODA 110 R Miroslava Vernera. Automechanik, který ve ŠKODA AUTO pracuje jako operátor výroby na montáži, o autě pyšně vypráví: „Do naší rodiny se dostalo asi před patnácti lety, před osmi lety jsme začali s renovací a letos v dubnu konečně vyjelo v plné kráse.“ Na trasu ŠKODA Classic Tour tedy jak vůz, tak řidič vyrážejí vůbec poprvé.

2021-Skoda-Classic-Tour-2
Miroslav Verner (vlevo) s otcem a se svou 110 R z roku 1977

Krásné kupé z roku 1977 však není v rodině Vernerových prvním ani posledním veteránem. Kromě starých škodovek (například model 430 z roku 1929) či Tatry 57 a válečného Jeepu Willyse už má Miroslav Verner další vůz pro renovaci. Je jím OCTAVIA COMBI ročníku 1967 a pracovat na něm bude společně s otcem.

Přečtěte si také:  III. setkání přátel projektu 90s CZECH ROADS [fotogalerie]

Syn navigátorem

Několik veteránů značky ŠKODA, včetně už zmíněného kupé 110 R, má v garáži také Vlastimil Pažout. Na letošní ŠKODA Classic Tour si vybral vůz ŠKODA RAPID 136 z roku 1990. „Rád uvádím, že jde o vůz ze ‚socialistických dílů‘, smontovaný ale již v kapitalismu,“ přibližuje, neboť jeho RAPID byl v závodě v Kvasinách vyroben v lednu 1990, tedy už po pádu komunistického režimu v tehdejším Československu. Díly však pocházely ještě z doby před revolucí v listopadu 1989.

2021-Skoda-Classic-Tour-3
Rodina Pažoutových a jejich ŠKODA RAPID 136 z roku 1990 – na ŠKODA Classic Tour vyrazili v dobovém oblečení, které ladí s rokem vzniku auta.

Vlastimil Pažout pracuje v oddělení ŠKODA Design jako koordinátor skupiny Stavba modelů. Řídí tým, který staví hliněné i tvrdé modely nových vozů, včetně jejich interiérů. V práci tak vidí tvary budoucích vozů značky ŠKODA, ve volném čase se rád věnuje automobilům z minulosti. Kromě šedého RAPIDU opečovává ještě ŠKODU 120 L roku výroby 1983 a dva vozy 110 R z let 1979 a 1980. A právě díky těmto nádherným „kupátkům“ vlastní i RAPID.

„Kamarádi veteránisti si mne dobírali, že když jezdím ‚erkem‘, měl bych mít i jeho následníka, typ GARDE/RAPID. Po nějaké době jsem celkem náhodou narazil na zajímavý inzerát a vůz bez zaváhání koupil,“ popisuje Vlastimil Pažout. Při čtyřleté renovaci provedl i generální opravu karoserie. Při ladění všech detailů se snažil o maximální zachování originality vozu. Nyní, na ŠKODA Classic Tour 2021, je RAPID připraven na první „ostré“ nasazení.

Přečtěte si také:  Laurin & Klement FC (1908): První velká vítězství na čtyřech kolech

Vlastimil Pažout se zaměstnanecké veteránské rallye účastní pravidelně od roku 2015, většinou i s rodinným doprovodem. „Nejsilnější zážitek máme hned z naší první jízdy. Během hodiny před startem jsem musel naučit tehdy osmiletého synka, jak mne má navigovat. Syn to zvládl na výbornou. Celkové desáté místo bylo zároveň naše doposud nejlepší umístění a skvělý zážitek. Syn mě navigoval i všechny další ročníky a na sedadlo navigátora nikoho jiného z rodiny nepustí,“ usmívá se Vlastimil Pažout. Na závodě si pochvaluje krásné trasy v okolí Mladé Boleslavi i setkávání s kolegy se zájmem o veterány.

2021-Skoda-Classic-Tour-4
Vlastimil Pažout se svým vozem ŠKODA RAPID 136

Oblíbená kupátka

Že je ŠKODA 110 R mezi veteránisty oblíbeným vozem, dokazuje i Jan Umlauf. Kromě toho, že se ŠKODA Classic Tour účastní jako jezdec, byl zapojen i do přípravy, protože část trasy uvnitř závodu vede kolem haly M13, kde na lince vznikají modely OCTAVIA a ENYAQ iV. Jan Umlauf jako vedoucí výroby vozů MB I zodpovídá za provoz svařovny, interní logistiky a montáže škodováckého bestselleru a elektrického SUV. Své pracoviště v rámci ŠKODA Classic Tour projede v červeném kupé ŠKODA 110 R z roku 1974.

2021-Skoda-Classic-Tour-5
Opět ŠKODA 110 R, tentokrát s Janem Umlaufem

„Vůz jsem koupil na inzerát v roce 2017. Už jako malý kluk jsem si vždy přál jezdit ‚kupátkem‘, tento sen jsem si splnil až nyní. ‚Erko‘ jsem kompletně renovoval s cílem vrátit ho do tovární podoby,“ vypráví Jan Umlauf. Že se mu rok trvající renovace, která zabrala tisíce odpracovaných hodin, podařila, potvrzuje i oficiální testace historického vozidla.

Přečtěte si také:  GRAND PRIX historických automobilů odstartovala na Pezinské Babě. 1000 mil československých prvním podnikem letošního šampionátu

„Na vyjížďky bohužel nemám moc času, přesto si kupé užívám aspoň na kratší výlety, případně ho použiju jako běžný vůz. Už jenom vlastní řízení vozu a péče o něj je mnohdy výzvou,“ přibližuje Jan Umlauf a dodává, že se na vůz jen nepráší v garáži.

2021-Skoda-Classic-Tour-6
“Už jenom vlastní řízení vozu a péče o něj je mnohdy výzva,“ říká Jan Umlauf.

Na ŠKODA Classic Tour s „erkem“ vyráží už potřetí. Ve výsledkové listině skončil minulý rok na 37. místě. „Je vidět, že se mám kam zlepšovat, veteránská rallye je opravdový zážitek i neuvěřitelný odpočinek,“ říká. A že také u Umlaufů je ŠKODA Classic Tour rodinnou záležitostí, potvrzuje vedle stojící dcera Veronika, která do závodu vyráží s modelem ŠKODA GARDE z roku 1984. Posádky vozů doplňují Janova manželka a syn.