Škoda Felicia se začala vyrábět už před 25 lety. Sériová výroba odstartovala 17. října 1994

191015_SKODA_Felicia-2-1920x1275

Před 25 lety, 17. října 1994, se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba modelu ŠKODA FELICIA. Nástupce řady byl prvním modelem ŠKODA vyvinutým po vstupu koncernu Volkswagen do tradiční české automobilky. Sbíral triumfy na sportovním poli a významně zabodoval u zákazníků: do roku 2001 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí celkem více než 1,4 milionu vozů ŠKODA FELICIA, včetně verzí FELICIA COMBI, PICKUP, VANPLUS a FUN.

ŠKODA FELICIA se před čtvrt stoletím stala významným milníkem v historii české značky. Ta od svého začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991 průběžně zlepšovala užitnou i estetickou úroveň stávající modelové řady FAVORIT, FORMAN a PICK-UP, razantní krok vpřed ale učinila právě představením modelu FELICIA. Ten vznikl komplexní evolucí předchůdce s využitím 1187 nových dílů. ŠKODA FELICIA ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun nabídla moderní techniku i design, velký vnitřní prostor a atraktivní poměr cena/užitná hodnota.

Produkce pěti desítek prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí, po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října v hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová ŠKODA FELICIA z ní sjela přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy.

Před 15 lety se přestala vyrábět Škoda Felicia

Typové označení řady FELICIA odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost ŠKODA AUTO rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata.

Základní pětidveřový hatchback FELICIA byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce ŠKODA FAVORIT, objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a FELICIA nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. Vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu ŠKODA potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV. Celková úroveň odhlučnění a odpružení vozu se zvýšila díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici a změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy. Vysoké kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první jej v automobilce ŠKODA získala motorárna.

Přečtěte si také:  Eliška Junková byla uvedena do Síně slávy FIVA

Základní pohonnou jednotkou modelu ŠKODA FELICIA se stal zážehový motor o objemu 1289 cm3, ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 MPI/55 kW a naftová jednotka 1.9 D/47 kW.

V červnu 1995 přibyla k základním hatchbackům ještě prostornější verze FELICIA COMBI, od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení PICKUP a FELICIA Vanplus. Čtyři tisícovky vozů pro volný čas ŠKODA FELICIA Fun zaujaly nejen žlutým odstínem karoserie, ale i variabilním uspořádáním interiéru (šlo o 2+2místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel ŠKODA svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo takřka 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy, úspěšně exportovaných například na latinskoamerické trhy.

Skoda-Felicia-VANPLUS-LX
Škoda Felicia VANPLUS LX

Řada FELICIA obohatila nabídku značky ŠKODA o moderní prvky výbavy, jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Stoletému výročí založení firmy (1895/1995) vzdala hold luxusní edice FELICIA Laurin & Klement. Rodinu FELICIA zatraktivnily též oblíbené akční modely s vynikajícím poměrem mezi nabízenou výbavou, vzhledem a cenou. Například na počest Letních olympijských her 1996 vznikl model Atlanta.

ŠKODA FELICIA potvrdila svoji všestrannost také významnými úspěchy na poli motoristického sportu. V rallyovém mistrovství světa působila v období 1995–1997. Již během první sezony vybojovala FELICIA Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. V soutěžním Mistrovství světa roku 1997 byla značka ŠKODA druhá ve třídě, poté na úspěchy řady FELICIA Kit Car navázala nová OCTAVIA Kit car a v sezóně 1999 OCTAVIA WRC.

Skoda-Felicia-02

V únoru 1998 osvěžil vzhled řady FELICIA velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka širokého sortimentu značky ŠKODA. Tvar předních světlometů i masky chladiče již připomínal větší model OCTAVIA. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů ŠKODA FELICIA úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů. Následníkem se stal mimořádně zdařilý model ŠKODA FABIA, vyráběný od roku 1999.

Přečtěte si také:  Video ukazuje epické Ferrari 250 GTO při jízdě na hraně na okruhu Zandvoort. Takhle vypadá pořádně ostrá miliarda korun
  VÝROBA MODELOVÉ ŘADY ŠKODA FELICIA
  Verze   Období Počet vyrobených kusů
  ŠKODA FELICIA   1994 – 2001 915 843 ks
  ŠKODA FELICIA COMBI   1995 – 2001   351 905 ks
  ŠKODA PICKUP   1995 – 2001 124 565 ks
  ŠKODA FELICIA FUN/VANPLUS   1996 – 2000 9176 ks
  CELKEM 1 401 489 ks

Pozn.: Nad rámec uvedené výrobní statistiky vozů se značkou ŠKODA vzniklo v období 1996 – 2000 takřka 19 000 kusů provedení pick-up s obchodním označením Volkswagen Caddy.